logo-kcr

Gloednieuwe identiteit én website voor KCR

Platform | Strategie | Concept & design

Voor KCR ontwikkelden we een flexibele, herkenbare identiteit. Als kers op de taart verzorgden we ook het ontwerp en de bouw van een nieuwe website die naadloos aansluit op de nieuwe huisstijl en tegelijkertijd KCR volledige flexibiliteit biedt, inclusief gebruiksvriendelijk CMS.

mockup_kcr

Over KCR

KCR staat met een been op het schoolplein en met het andere been in het culturele veld. De rol van KCR is om onderwijs en cultuur in de stad aan elkaar te verbinden door scholen en culturele instellingen te enthousiasmeren voor en begeleiden naar passend en relevant cultuuronderwijs. Zodat zoveel mogelijk Rotterdamse kinderen en jongeren vertrouwd raken met kunst en cultuur en kunnen ontdekken wat ze leuk vinden, hun talenten ontwikkelen en spelenderwijs leerzame vaardigheden aanleren.

De uitdaging

Om in haar missie te slagen en de rol van verbinder tussen onderwijs en cultuur in de stad waar te maken, is het essentieel dat KCR zichtbaar is en herkend wordt door de verschillende doelgroepen. En dat is geen gemakkelijk opgave gezien de vele programma’s – elk met hun eigen identiteit – waarmee KCR naar buiten treedt. Hoog tijd dus voor een nieuwe en herkenbare visuele identiteit voor hoofdafzender KCR, die ook inzetbaar is voor de verschillende submerken. Het resultaat: een multi-inzetbaar logo geïnspireerd op een blokkendoos. Door binnen deze basisvorm meerdere blokken en kleuren met elkaar te verbinden ontstaan er variaties voor de KCR programma’s. Op deze manier verbinden we de KCR programma’s met een eigen, herkenbare vorm aan het logo van KCR. Uiteindelijk hebben de volledige identiteit van KCR vastgelegd in een brandbook met daarin verdere verdieping op logo, kleur, vorm en tone-of-voice.

mobile_mockup_2
mobile_mockup_2

De uitdaging

Om in haar missie te slagen en de rol van verbinder tussen onderwijs en cultuur in de stad waar te maken, is het essentieel dat KCR zichtbaar is en herkend wordt door de verschillende doelgroepen. En dat is geen gemakkelijk opgave gezien de vele programma’s – elk met hun eigen identiteit – waarmee KCR naar buiten treedt. Hoog tijd dus voor een nieuwe en herkenbare visuele identiteit voor hoofdafzender KCR, die ook inzetbaar is voor de verschillende submerken. Het resultaat: een multi-inzetbaar logo geïnspireerd op een blokkendoos. Door binnen deze basisvorm meerdere blokken en kleuren met elkaar te verbinden ontstaan er variaties voor de KCR programma’s. Op deze manier verbinden we de KCR programma’s met een eigen, herkenbare vorm aan het logo van KCR. Uiteindelijk hebben de volledige identiteit van KCR vastgelegd in een brandbook met daarin verdere verdieping op logo, kleur, vorm en tone-of-voice.

Zeer behulpzame en professionele medewerkers, die bijna 24/7 klaar voor je staan. Onze wensen & behoeften hebben altijd voorop gestaan, maar er is altijd meegedacht wat er in sommige gevallen toe heeft geleid dat we andere keuzes hebben gemaakt dan van tevoren geanticipeerd.

logo-kcr
Karima Bouchtaoui Hoofd Marketing & Communicatie bij KCR
20201212-kcr-basisschool-de-toermalijn-rotterdam-fotograaf-marwan-magroun-1498

Onze aanpak

De nieuwe identiteit van KCR was een mooi uitgangspunt om aan de slag te gaan met het ontwerp van de nieuwe website. Door het gesprek aan te gaan met de doelgroep en workshops te organiseren met KCR kwamen we tot het inzicht dat de nieuwe website er heel anders uit moet zien: compacter en focus op de zaken waar KCR écht een meerwaarde biedt. Dus geen marktplaats, maar een plek waar bezoekers snel ontdekken hoe KCR hen kan helpen en wie daarvoor de aangewezen consulenten zijn. Met deze verrassende inzichten ontwikkelden we een sitemap waarin alle belangrijke onderdelen een logische plek kregen in de website. Via een tweetal development Sprints ontwikkelden we de uiteindelijke website op het gebruiksvriendelijke Umbraco CMS.

Onze aanpak

De nieuwe identiteit van KCR was een mooi uitgangspunt om aan de slag te gaan met het ontwerp van de nieuwe website. Door het gesprek aan te gaan met de doelgroep en workshops te organiseren met KCR kwamen we tot het inzicht dat de nieuwe website er heel anders uit moet zien: compacter en focus op de zaken waar KCR écht een meerwaarde biedt. Dus geen marktplaats, maar een plek waar bezoekers snel ontdekken hoe KCR hen kan helpen en wie daarvoor de aangewezen consulenten zijn. Met deze verrassende inzichten ontwikkelden we een sitemap waarin alle belangrijke onderdelen een logische plek kregen in de website. Via een tweetal development Sprints ontwikkelden we de uiteindelijke website op het gebruiksvriendelijke Umbraco CMS.

Resultaat

Met de nieuwe identiteit van KCR zijn we erin geslaagd om niet alleen het merk KCR veel zichtbaarder te maken, ook alle verschillende programma’s van KCR hebben inmiddels een herkenbare, maar tegelijkertijd heel eigen, look-and-feel gekregen en dat terwijl ze duidelijk allen tot één familie behoren. Online heeft KCR ook de nodige stappen gezet en is de focus echt komen te liggen op de toegevoegde waarde van KCR. Daarmee biedt de responsive website de ruimte om de organisatie en al haar activiteiten, programma’s, thema’s en consulenten te etaleren via het licentie-vrije Umbraco CMS. Niet alleen is de website razendsnel, bovenal is het een naadloze doorvertaling van de nieuwe identiteit en geeft het CMS KCR de volledige vrijheid om op uiterst gebruiksvriendelijke wijze hun content te beheren. Inmiddels is ook de website van Cultuurtraject, een van de KCR programma’s, succesvol naar ISM eCompany gemigreerd en verkennen we hoe we in de toekomst dit soort onderdelen verder kunnen integreren in het platform van KCR.

*Fotografie in deze case ©Marwan Magroun

Bekijk ons werk

  • Primera-snippet

    Hoe we Primera helpen bij het verkrijgen van een hogere digitale omzet

    SEO | SEA | Conversie-optimalisatie

    52 procent meer omzet uit SEO en continue conversie-optimalisatie

    Lees meer
  • condoom-anoniem-snippet

    Condoom Anoniem behaalt meer marktaandeel in een stabiele markt

    SEO | SEA | Conversie-optimalisatie

    Meer omzet door effectieve online marketing

    Lees meer
  • Smit-mode-snippet

    SEO, Google Ads en conversie-optimalisatie voor Smit Mode

    SEO | SEA | Conversie-optimalisatie

    Omzetverhoging door online marketing

    Lees meer