Staatsloterij logo-1

Een conversie uplift van 50% voor Staatsloterij

Conversie-optimalisatie

Voor een ingrijpende A/B-test op de homepage moesten we draagvlak creëren binnen de organisatie. Dit hebben we gedaan door alle learnings uit eerdere A/B-testen te combineren met gebruikersgedrag en klantfeedback, om zo een goed onderbouwde (en winnende!) uitwerking te kunnen voorstellen.

Staatsloterij 2

Over Staatsloterij

De Staatsloterij is opgericht in 1726 en is daarmee de oudste loterij van Nederland. Sinds 2016 is Staatsloterij onderdeel van de Nederlandse Loterij. Bij Staatsloterij maak je iedere tiende van de maand kans op vele geldprijzen. Deze prijzen worden verloot onder alle verkochte lotnummers. Je kunt op verschillende manieren meespelen: koop je lot online, in de winkel, speel automatisch mee of doe samen met je vrienden en familie mee met Groepsspelen.

De uitdaging

Staatsloterij wilde naast de verkoop van losse loten graag meer aandacht en een groei in conversie voor de abonnementen. 

Conversie optimalisatie075A4489
Conversie optimalisatie075A4489

De uitdaging

Staatsloterij wilde naast de verkoop van losse loten graag meer aandacht en een groei in conversie voor de abonnementen. 

Samen met ISM eCompany proberen we onze spelers nog beter te begrijpen. Dat resulteert in een continue flow aan waardevolle analyses en inzichten. Hiermee weten we krachtige hypotheses en A/B-testen vorm te geven, welke de motor vormen van ons CRO-programma. Enthousiast kijken wij terug op een zeer succesvolle start van ons partnership en blikken we vooruit op de mooie uitdagende vraagstukken die nog op ons pad gaan komen.

Staatsloterij logo
Maarten van der Gugten CRO manager bij Nederlandse Loterij
SEO 075A4751

Onze aanpak

Uit usability-onderzoek en A/B-testen bleek dat de naamgeving ‘automatisch meespelen’ voor verwarring zorgde. Het was niet duidelijk dat het gaat om een abonnement waarbij je automatisch elke trekking kans maakt op prijzen. Om de zichtbaarheid te vergroten voegden we de verkoop van abonnementen toe op andere pagina’s waar veel bezoekers komen, zoals de homepage en de pagina voor losse loten. In het winkelmandje zorgden we ervoor dat bezoekers via een simpele klik hun losse lot kunnen omzetten naar een abonnement. Voor een ingrijpende A/B-test op de homepage moesten we draagvlak creëren binnen de organisatie. Door alle learnings uit eerdere A/B-testen te combineren met gebruikersgedrag en klantfeedback, hebben we een goed onderbouwde (en winnende!) uitwerking kunnen voorstellen.

Onze aanpak

Uit usability-onderzoek en A/B-testen bleek dat de naamgeving ‘automatisch meespelen’ voor verwarring zorgde. Het was niet duidelijk dat het gaat om een abonnement waarbij je automatisch elke trekking kans maakt op prijzen. Om de zichtbaarheid te vergroten voegden we de verkoop van abonnementen toe op andere pagina’s waar veel bezoekers komen, zoals de homepage en de pagina voor losse loten. In het winkelmandje zorgden we ervoor dat bezoekers via een simpele klik hun losse lot kunnen omzetten naar een abonnement. Voor een ingrijpende A/B-test op de homepage moesten we draagvlak creëren binnen de organisatie. Door alle learnings uit eerdere A/B-testen te combineren met gebruikersgedrag en klantfeedback, hebben we een goed onderbouwde (en winnende!) uitwerking kunnen voorstellen.

Resultaat

Het resultaat is een uplift in conversie uplift van de verkoop van abonnementen. Ten opzichte van een jaar eerder worden nu ruim 50% meer abonnementen verkocht.

50%

meer verkochte abonnementen t.o.v. vorig jaar

Bekijk ons werk

  • XD Design2 (1)

    Van product naar wereldwijd merk: zo behaalt XD Design succes

    Platform | Magento | Online marketing

    Een internationaal schaalbare webshop

    Lees meer
  • elho-covershoot-rotterdam5088_grijze-potten (1)

    Elho: een B2C- en B2B merkplatform met een missie

    Platform | Strategie | Concept & design

    Een B2C- en B2B-platform beschikbaar in 7 talen

    Lees meer
  • Lampenlicht2 (2)

    B2B- en B2C-webshop voor Lampenlicht en QAZQA

    Platform | Magento

    In slechts drie klikken de lamp vinden die past bij de sfeer van de klant

    Lees meer