Op de webshop van Tele2 kunnen bezoekers terecht om hun telefoonabonnement af te sluiten, zowel met als zonder toestel of om hun huidige abonnement te verlengen. In de zoektocht naar een geschikt toestel kunnen voor bezoekers verschillende aspecten van belang zijn, om deze zoektocht zo eenvoudig mogelijk te maken biedt Tele2 de mogelijkheid om te filteren op bijvoorbeeld merk, besturingssysteem, prijs en afmetingen van het toestel.
Uit onderzoek bleek dat de filterfunctie op mobiel weinig gebruikt werd. Veel bezoekers scrolden direct naar de mobiele telefoons, waardoor ze de filterknop over het hoofd zagen. Op het moment dat ze bij de telefoons zijn, kregen ze behoefte aan filteren, maar was de knop niet meer zichtbaar. Wij ontwierpen daarom een A/B-test voor de filterfunctionaliteit. De filterfunctie werd naar beneden gehaald en direct boven de lijst met toestellen geplaatst.
Uit onderzoek bleek dat de filterfunctie op mobiel weinig gebruikt werd. Veel bezoekers scrolden direct naar de mobiele telefoons, waardoor ze de filterknop over het hoofd zagen. Op het moment dat ze bij de telefoons zijn, kregen ze behoefte aan filteren, maar was de knop niet meer zichtbaar. Wij ontwierpen daarom een A/B-test voor de filterfunctionaliteit. De filterfunctie werd naar beneden gehaald en direct boven de lijst met toestellen geplaatst.
Trotse winnaar van de DDMA Dutch CRO Awards publieksprijs 2020!
Uit neuro-usability onderzoek en webanalytics bleek dat het zien en gebruik van filters positieve emoties oproept bij bezoekers op de website. Op mobiele apparaten werden de filters minder gebruikt, wat mogelijk verklaard kon worden doordat deze functie verder van de daadwerkelijke lijst met telefoons verwijderd stond en na het scrollen wegvalt waar deze op desktop altijd zichtbaar is. We startten met het verkrijgen van inzichten en het opstellen en analyseren van de A/B-test. De winnende variant en onze uitgebreide aanpak vind je hier.
Uit neuro-usability onderzoek en webanalytics bleek dat het zien en gebruik van filters positieve emoties oproept bij bezoekers op de website. Op mobiele apparaten werden de filters minder gebruikt, wat mogelijk verklaard kon worden doordat deze functie verder van de daadwerkelijke lijst met telefoons verwijderd stond en na het scrollen wegvalt waar deze op desktop altijd zichtbaar is. We startten met het verkrijgen van inzichten en het opstellen en analyseren van de A/B-test. De winnende variant en onze uitgebreide aanpak vind je hier.
Het resultaat was een stijging in het aantal bezoekers die hun abonnement verlengen en daarmee een potentiëlle omzetstijging van 1.402.147 euro. Lees hier meer over onze aanpak en resultaten!
interactie met de filterfunctie
gebruikers die een bestelling plaatsen voor een nieuw abonnement
gebruikers die een bestelling plaatsen om hun abonnement te verlengen
SEO | SEA | Conversie-optimalisatie
Omzetverhoging door online marketing
SEO | SEA | Conversie-optimalisatie
52 procent meer omzet uit SEO en continue conversie-optimalisatie
Strategie | Webshop bouw
Strategie, webshop bouw en Magento BI