Usability-onderzoek voor Hunkemöller

Datagedreven conversie-optimalisatie

Over Hunkemöller

Hunkemöller wil wereldwijd de eerste keuze zijn voor vrouwen als ze op zoek zijn naar lingerie. In de Nederlandse winkelstraten is Hunkemöller dan ook niet weg te denken. In totaal is het merk in 23 landen met 800 winkels goed op weg om deze missie te vervullen. Naast alle fysieke winkels is de webshop een belangrijk verkoopkanaal.

 

 

Uitdaging

Een customer journey waarbij klanten geen problemen ondervinden, ze een beleving ervaren en vinden wat ze zoeken: op die manier wil Hunkemöller de eerste keuze worden voor vrouwen wereldwijd als ze op zoek zijn naar lingerie. Daarom zijn ze continu op zoek naar mogelijke drempels die hun klanten ervaren in de webshop.

Hunkemöller werkt met ons samen op basis van een gestructureerd conversie-optimalisatie proces, waarbij verschillende databronnen worden gebruikt om potentiële verbeteringen in kaart te brengen. Eén van de databronnen is een usability-onderzoek.

 

Mobiele webshop Hunkemöller

Screenshot van de mobiele webshop van Hunkemöller voor de test

 

Oplossing

Met behulp van webanalytics data bepaalden we de juiste testdoelgroep voor Hunkemöller: vrouwen in de leeftijd van 18-34 jaar. Daarnaast bleek dat de doelgroep vaak via hun mobiel de webshop bezoekt. Daarom besloten we om eerst te onderzoeken hoe gebruiksvriendelijke de doelgroep de mobiele webshop ervaart.

Vervolgens nodigden we verschillende vrouwen uit voor de test in onze usability-lab. Tijdens de testdagen vroegen we de vrouwen om verschillende opdrachten in een bepaald scenario te doen die overeenkomen met de werkelijkheid. Zo gaven we ze onder andere de opdracht om een blauwe sport-bh te kopen. We filmden het gedrag van de vrouwen op hun eigen smartphones. Hierdoor konden we na afloop van de test alles grondig analyseren en de belangrijkste usability-issues achterhalen.   

 

Hunkemöller usability-onderzoek

Een opname van de usability-test van de smartphone en van de deelnemer

 

Resultaat

We achterhaalden bijna 40 usability-issues op de mobiele webshop, die anders niet aan het licht waren gekomen. Een deel van de issues worden als A/B-test op de A/B-testbacklog geplaatst. Een ander deel wordt direct op de change backlog geplaatst.

Hunkemöller ontving van ons een rapport met daarin alle usability-issues die we prioriteerden op basis van impact op de conversie en technische implicaties. Mede door het uitvoeren van usability-tests doet Hunkemoller aanpassingen in de webshop op basis van data in plaats van op onderbuikgevoel.

 

Op basis van zeer gedegen usability-onderzoek geeft ISM eCompany ons voortdurend inzichten voor conversieverbeteringen aan onze webshops. Door dit soort onderzoeken en het track-record van de ervaren mensen bij ISM eCompany hebben we ISM eCompany gekozen als onze strategische conversiepartner. Ze helpen ons met kennisoverdracht aan ons team, procesoptimalisatie en verrassen ons steeds met goede A/B-testideeën.”

Bert Middendorp, Manager eCommerce bij Hunkemöller

 

Hunkemöller rapport van usability-onderzoek

Een voorbeeld van het rapport dat Hunkemöller van ons ontving

 

Uw e-commercedoelstellingen overtreffen?

Neem contact met ons op

Vergelijkbare cases

Meer rendement met SEO, Adwords en conversie-optimalisatie
E-commerce strategie en implementatie
Explosieve omzetgroei op Magento Enterprise

X
Contact
Direct e-commerce advies?
<
Contact
Direct e-commerce advies?