Een snel en stabiel PIM-systeem voor ABF dat het mogelijk maakt op efficiënte wijze meer dan 120.000 producten te verrijken met specificaties en afbeeldingen.
ABF heeft één van de grootste voorraden lagers, elektromotoren en bijbehorende onderdelen wereldwijd. Geen tot de verbeelding sprekende producten, echter ‘onder de motorkap’ gebeuren veel mooie dingen. De groothandel beweegt zich in de internationale B2B-markt. Er werken meer dan 75 mensen die elke dag klaar staan om klanten te helpen met hun aanvragen voor lagers en elektromotoren, in maar liefst 7 talen. Bij ABF geloven ze in e-commerce. Tweederde van haar klanten gebruikt dan ook actief alweer de 3e generatie van de webshop. Een mooie prestatie voor een branche die eerder getypeerd wordt als ‘traditioneel’ dan als ‘vooruitstrevend’.
Meer over ABF? www.abf.store
De producten die ABF levert, zijn heel specifiek. Er is vaak maar één versie die juist is qua specificaties en formaat. Het is essentieel dat de producten in de webshop van de juiste omschrijvingen, specificaties en beelden zijn voorzien. Met meer dan 120.000 verschillende artikelen op voorraad, dat is bijvoorbeeld meer dan de hele Hornbach, is een efficiënt PIM-systeem dan wel cruciaal. ABF wil een stabiel, snelwerkend PIM-systeem waarmee ze de data gemakkelijker voor veel producten tegelijk kunnen verrijken. Verbetering van de efficiency is de aanleiding om een nieuw PIM-systeem te zoeken.
De producten die ABF levert, zijn heel specifiek. Er is vaak maar één versie die juist is qua specificaties en formaat. Het is essentieel dat de producten in de webshop van de juiste omschrijvingen, specificaties en beelden zijn voorzien. Met meer dan 120.000 verschillende artikelen op voorraad, dat is bijvoorbeeld meer dan de hele Hornbach, is een efficiënt PIM-systeem dan wel cruciaal. ABF wil een stabiel, snelwerkend PIM-systeem waarmee ze de data gemakkelijker voor veel producten tegelijk kunnen verrijken. Verbetering van de efficiency is de aanleiding om een nieuw PIM-systeem te zoeken.
Van te voren was ik sceptisch over het Akeneo-traject omdat ISM eCompany weinig referenties had met deze omvang producten, maar ik ben heel positief verrast. De medewerkers reageerden altijd snel, ze hebben alle deadlines gehaald en zijn zelfs binnen het budget gebleven. Intern wordt weleens gekscherend gezegd dat elk IT-project minimaal 2x over de kop gaat. Ik ben er trots op dat dit met ISM eCompany absoluut niet gebeurt.
Akeneo is het PIM-systeem dat aansluit bij de wensen en eisen van ABF qua inrichting. Stap 1 was de opzet van een proof of concept, omdat de performance met 700.000 producten nog niet aangetoond was. Het systeem slaagde met vlag en wimpel. Na deze stap is Akeneo geïmplementeerd. Er is een module met tekst template toegevoegd, zodat productbeschrijvingen voor meerdere, of alle producten met enkele kliks kunnen worden verrijkt. Dit levert enorme tijdwinst op met 700.000 verschillende producten. Toegevoegd maatwerk is de notificationsmodule van ISM waarbij Akeneo een bericht stuurt naar ABF, zodra er iets is gewijzigd. De webshops van ABF halen zo gericht wijzigingen op en zijn vrijwel direct up-to-date. Standaard loopt het proces andersom en vraagt een API wijzigingen op aan Akeneo.
Akeneo is het PIM-systeem dat aansluit bij de wensen en eisen van ABF qua inrichting. Stap 1 was de opzet van een proof of concept, omdat de performance met 700.000 producten nog niet aangetoond was. Het systeem slaagde met vlag en wimpel. Na deze stap is Akeneo geïmplementeerd. Er is een module met tekst template toegevoegd, zodat productbeschrijvingen voor meerdere, of alle producten met enkele kliks kunnen worden verrijkt. Dit levert enorme tijdwinst op met 700.000 verschillende producten. Toegevoegd maatwerk is de notificationsmodule van ISM waarbij Akeneo een bericht stuurt naar ABF, zodra er iets is gewijzigd. De webshops van ABF halen zo gericht wijzigingen op en zijn vrijwel direct up-to-date. Standaard loopt het proces andersom en vraagt een API wijzigingen op aan Akeneo.
2.000 producten zijn voorzien van een unieke productbeschrijving via 1 upload. Hiermee zijn 14.000 productpagina’s geüpdatet (2.000 pagina’s in 7 verschillende talen). Dit was slechts 1 dag voorbereidingswerk voor 6 importbestanden. Voorheen zou dit 50 dagen handmatig werk kosten. Voor het eerst konden productbeschrijvingen gemakkelijk worden toegevoegd in het Nederlands, Duits, Frans, Italiaans, Spaans en Pools. Voorheen was dit onbegonnen werk. Er zijn automatisch 17.000 in huis gemaakte productfoto’s toegevoegd via het PIM-systeem in een nacht. Voorheen moesten deze handmatig worden geüpload. Dit levert tijdwinst van zo’n 8 weken op. Met één import heeft ABF 32.000 producten in één keer verrijkt met extra productspecificaties van een fabrikant, inclusief meer dan 25.000 hoge resolutie afbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat 32.000 producten x 7 talen = 224.000 productpagina’s werden geüpdatet binnen een paar uur.
Platform | Magento | Online marketing
Een internationaal schaalbare webshop
Platform | Strategie | Concept & design
Een B2C- en B2B-platform beschikbaar in 7 talen
Platform | Magento
In slechts drie klikken de lamp vinden die past bij de sfeer van de klant