Van strategie naar design en development: eerst terug naar de basis om vervolgens een platform te bouwen op Umbraco 8 dat echt het verschil maakt.
Cultuur Concreet stimuleert kunst en cultuur in de wijken van Rotterdam en vindt dat elke Rotterdammer in zijn directe omgeving, dat wil zeggen bij hem in de buurt, in aanraking moet kunnen komen met een passend aanbod van kunst en cultuur. Om het zelf te beoefenen of om ervan te genieten. Anders gezegd: Cultuur Concreet bevordert actieve en passieve cultuurparticipatie. Hun kracht hierbij: ze beginnen in de diversiteit van de wijk en sluiten aan bij wat daar leeft en nodig is. Bottom-up helpt Cultuur Concreet met zijn cultuurregisseurs het culturele initiatief in zijn volle breedte te versterken, verrijken en verduurzamen. Zodoende leveren ze een bijdrage aan (talent-)ontwikkeling, creativiteit, ontmoeting, sociale cohesie en leefbare wijken.
Cultuur Concreet kwam bij ons terecht met de vraag of we een digitale kaart konden bouwen met daarop alle aanbieders en locaties van/voor kunst en cultuur in Rotterdam. Een mooi idee, maar het was niet heel duidelijk welk probleem het maken van zo’n kaart ging oplossen. Dus in plaats van een kaart te gaan bouwen zijn we eerst een strategietraject gestart om scherp te krijgen wat nu echt de kernactiviteiten van Cultuur Concreet zijn en welke digitale oplossingen hen hierbij kunnen helpen dit nog beter te doen. De conclusie was dat Cultuur Concreet er vooral is voor de mensen en organisaties die kunst en cultuur mogelijk maken en niet voor de consumenten ervan. Toen die focus er eenmaal was werd het ook duidelijk hoe we de doelgroep online kunnen bedienen: niet met een digitale kaart, maar met een kennisbank die voorziet in alle informatie om kunst en cultuur van de grond te krijgen in de wijken van Rotterdam.
Cultuur Concreet kwam bij ons terecht met de vraag of we een digitale kaart konden bouwen met daarop alle aanbieders en locaties van/voor kunst en cultuur in Rotterdam. Een mooi idee, maar het was niet heel duidelijk welk probleem het maken van zo’n kaart ging oplossen. Dus in plaats van een kaart te gaan bouwen zijn we eerst een strategietraject gestart om scherp te krijgen wat nu echt de kernactiviteiten van Cultuur Concreet zijn en welke digitale oplossingen hen hierbij kunnen helpen dit nog beter te doen. De conclusie was dat Cultuur Concreet er vooral is voor de mensen en organisaties die kunst en cultuur mogelijk maken en niet voor de consumenten ervan. Toen die focus er eenmaal was werd het ook duidelijk hoe we de doelgroep online kunnen bedienen: niet met een digitale kaart, maar met een kennisbank die voorziet in alle informatie om kunst en cultuur van de grond te krijgen in de wijken van Rotterdam.
Guilty People (onderdeel van ISM eCompany) is er uitstekend in geslaagd om de kern van Cultuur Concreet – zowel visueel als in functionaliteit – te vertalen naar een online platform vol kennis en inspiratie om grote en kleine ideeën op het gebied van kunst & cultuur waar te maken.
Samen met Cultuur Concreet hebben we in een drietal workshops scherp gesteld waar Cultuur Concreet nu echt voor staat en hebben we aan de hand van persona’s de doelgroep in kaart gebracht en hun doelen vertaald naar user stories. Vervolgens hebben we in de designfase de uitkomsten door vertaald naar een nieuwe look-and-feel: een transformatie naar een kennisdomein welke autoriteit uitstraalt, maar tegelijkertijd ook persoonlijk en benaderbaar is.
Samen met Cultuur Concreet hebben we in een drietal workshops scherp gesteld waar Cultuur Concreet nu echt voor staat en hebben we aan de hand van persona’s de doelgroep in kaart gebracht en hun doelen vertaald naar user stories. Vervolgens hebben we in de designfase de uitkomsten door vertaald naar een nieuwe look-and-feel: een transformatie naar een kennisdomein welke autoriteit uitstraalt, maar tegelijkertijd ook persoonlijk en benaderbaar is.
Het resultaat is een compleet nieuwe responsive website gebouwd op het Umbraco 8 CMS. Bezoekers kunnen op eenvoudige wijze de informatie uit de kennisbank raadplegen of inspiratie opdoen per wijk. De cultuurregisseurs zijn hierbij altijd snel te vinden, waardoor hulp nooit ver weg is. Aan de achterkant zelf biedt het CMS complete vrijheid in het beheren van de kennisbank en het opmaken van artikelen compleet met downloads, video’s, quotes, FAQ’s en nog veel meer. Als we een platform eenmaal live hebben staan betekent dat niet dat we rustig achterover kunnen hangen. We gaan via gebruikerstesten onderzoeken hoe de website aanslaat bij de doelgroep en op basis daarvan ontwikkelen we het platform verder door. Ook maken we in volgende sprints de website klaar voor de twee andere belangrijke doelgroepen van Cultuur Concreet: culturele instellingen en beleidmakers.
*Fotografie voor deze case door Iris van den Broek
Platform | Magento | Online marketing
Een internationaal schaalbare webshop
Platform | Strategie | Concept & design
Om het merk online te transformeren, was er het nodige werk aan de winkel.
Platform | Magento
In slechts drie klikken de lamp vinden die past bij de sfeer van de klant