Een herziene online omgeving voor Primera met een losse B2B-webshop, om de klantreis van de zakelijke besteller te vergemakkelijken en optimaliseren.
Met meer dan 525 winkels is Primera de grootste formule binnen de tabak- en gemaksbranche van Nederland. Na bijna een decennium lang de Magento 1 omgeving bij ISM eCompany geoptimaliseerd te hebben, staat sinds juli 2020 de nieuwe e-commerce oplossing gebaseerd op Magento 2 Commerce Cloud live. Naast de focus op de B2C-markt is er bij de realisatie van de Magento 2 webshop gekozen voor een losse B2B-webshop om de klantreis van de zakelijke besteller flink te vergemakkelijken en optimaliseren.
De belangrijkste uitdaging was om het e-commerceplatform beter aan te laten sluiten bij het merk Primera en haar positionering. Twee sub-pijlers hierbij waren de volgende:
1. Hoe kunnen we het voor de eindgebruiker makkelijker maken om zijn of haar Primera Keuze Cadeaukaart online in te wisselen?
2. Hoe kunnen we de enorme potentie van de B2B / relatiegeschenken markt beter aanspreken?
De Primera Keuze Cadeaukaart, het voornaamste product van Primera, wint enorm aan populariteit en is in 2020 wederom verkozen tot giftcard van het jaar. Dit product kan zowel in de fysieke Primera winkels als in de webshop ingewisseld worden tegen meer dan 120 cadeaukaarten en codes. Dit maakt het een product dat bij uitstek cadeau kan worden gedaan, zowel in de particuliere branche als in de B2B-branche. Door de ontvanger van een Keuze Cadeaukaart werd het voorheen abstract en lastig gevonden om dit product online in te wisselen voor een cadeau naar keuze.
De belangrijkste uitdaging was om het e-commerceplatform beter aan te laten sluiten bij het merk Primera en haar positionering. Twee sub-pijlers hierbij waren de volgende:
1. Hoe kunnen we het voor de eindgebruiker makkelijker maken om zijn of haar Primera Keuze Cadeaukaart online in te wisselen?
2. Hoe kunnen we de enorme potentie van de B2B / relatiegeschenken markt beter aanspreken?
De Primera Keuze Cadeaukaart, het voornaamste product van Primera, wint enorm aan populariteit en is in 2020 wederom verkozen tot giftcard van het jaar. Dit product kan zowel in de fysieke Primera winkels als in de webshop ingewisseld worden tegen meer dan 120 cadeaukaarten en codes. Dit maakt het een product dat bij uitstek cadeau kan worden gedaan, zowel in de particuliere branche als in de B2B-branche. Door de ontvanger van een Keuze Cadeaukaart werd het voorheen abstract en lastig gevonden om dit product online in te wisselen voor een cadeau naar keuze.
Al een aantal jaar werk ik met ISM samen en met dit project hebben ze wederom bewezen dat ze zich enorm goed in de klant kunnen verplaatsen. De gebruiksvriendelijkheid van de webshop is flink verbeterd en ook verschillende interne processen zijn geoptimaliseerd. We zijn met de nieuwe webshop helemaal klaar voor de toekomst!
In de Magento 2 webshop hebben we de B2B-webshop losgetrokken en deze voorzien van eigen content en features om het proces voor zowel de potentiele B2B-klant, als de B2B-accountmanagers van Primera gemakkelijker te maken: offerte aanvraagformulier, een verbeterde bestelflow incl. het kiezen van verpakking en persoonlijk kaartje, een aangepaste checkout (incl. bestellen op krediet). De groeiende afzet van Primera Keuze Cadeaukaarten leidt logischerwijs tot een toename in de inwisseling van het product. In de nieuwe shop wordt de ontvanger van de Keuze Cadeaukaart, middels een gebruiksvriendelijke userflow door dit proces geleid.
In de Magento 2 webshop hebben we de B2B-webshop losgetrokken en deze voorzien van eigen content en features om het proces voor zowel de potentiele B2B-klant, als de B2B-accountmanagers van Primera gemakkelijker te maken: offerte aanvraagformulier, een verbeterde bestelflow incl. het kiezen van verpakking en persoonlijk kaartje, een aangepaste checkout (incl. bestellen op krediet). De groeiende afzet van Primera Keuze Cadeaukaarten leidt logischerwijs tot een toename in de inwisseling van het product. In de nieuwe shop wordt de ontvanger van de Keuze Cadeaukaart, middels een gebruiksvriendelijke userflow door dit proces geleid.
De klantreis van de particuliere en zakelijke consument is geoptimaliseerd en verduidelijkt mede door het gestroomlijnde zakelijke aankoopproces en het Primera Keuze cadeaukaart inwissel proces. Dit zorgt tevens voor ontlasting van de B2B-accountmanagers en de Primera klantenservice. De cijfers liegen er dan ook niet om; in het half jaar na de go-live is het conversie percentage aanzienlijk gestegen: van 3 procent (oude Magento 1 webshop) naar 5,2 procent in de nieuwe Magento 2 webshop.
SEO | Conversie-optimalisatie
Een oplossing maximaal beredeneerd vanuit de klant.
Platform | Magento
In slechts drie klikken de lamp vinden die past bij de sfeer van de klant
Platform | Magento |Online marketing
Een internationaal schaalbare webshop