Hoe we Primera helpen bij het verkrijgen van een hogere digitale omzet

52 procent meer omzet uit SEO en continue conversie-optimalisatie

Samenvatting

Primera heeft de afgelopen jaren een duidelijke online koers ingezet, waarbij het doel is rendement en traffic realiseren voor de zelfstandig ondernemers die aangesloten zijn bij de Coöperatie. Dit doen zij onder andere met de verkoop van de assortimenten cadeaukaarten, gepersonaliseerde cadeaus en digitale codes. Voor het bereiken van de beoogde doelstelling schakelde Primera ons in voor webshop bouw op Magento, SEO, SEA, en conversie-optimalisatie. Met resultaat! Alleen al via het organisch kanaal (SEO) steeg het aantal bezoekers in 2017 met 32 procent en de omzet met 52 procent ten opzichte van het voorgaande kalenderjaar.

Over Primera

Primera, opgericht in 1991, is een landelijke winkelketen van, voor en door zelfstandig ondernemers. Met deze coöperatieve samenwerking staat Primera “samen sterk”. Het is een groot succes! Inmiddels is Primera de grootste organisatie in de tabak- en gemaksbranche met 500 winkels in Nederland.

“Voor onze klanten zijn wij de vertrouwde winkel in de buurt met een unieke combinatie van producten en diensten. Ook online weten consumenten ons steeds vaker te vinden,” voegt Angelo Ridderhof, e-commercemanager bij Primera hieraan toe.  

Uitdaging

“We hebben een breed assortiment. Maar we wilden graag een betere vindbaarheid op opkomende en traditionele sterke productgroepen, denk aan online gaming en digitale codes. De concurrentie is op deze markten groot. Daarnaast zijn wij continu opzoek naar mogelijkheden om traffic en/of rendement voor onze ondernemers te zorgen,” zegt Ridderhof. “En door het groeiende verkeer vanuit de smartphone moet de mobiele webshop worden geoptimaliseerd.”

 

De oplossing

De oplossing behelst een stevige samenwerking tussen Primera, verschillende online marketingspecialisten en webshop bouw.


Onze aanpak voor SEO 

Onze SEO-specialisten schaalden Primera in op het SEO-volwassenheidsmodel, waaruit een groeistrategie voortvloeit. Op technisch vlak benoemden we proactief actiepunten die we in samenspraak met Primera op basis van prioriteit doorvoerden. Tegelijkertijd analyseerden we de content van de webshop met een zoekwoordanalyse. Het leidde tot contentoptimalisatie in de webshop dat inspeelt op zoekgedrag van potentiële klanten. Ook hielpen we Primera doorlopend bij linkbuilding door onder meer samen te werken met bloggers.

Onze aanpak voor SEA
Voor het aantonen van het online effect op winkelbezoeken, maakten we gebruik van een Bèta-optie van Google AdWords, waar we toegang tot kregen als als Google Premium Partner. De Bèta-optie behelst een oplossing die het aantal bezoeken aan fysieke winkels na het zien van een online advertentie in de zoekresultaten van Google meet

Onze aanpak voor conversie-optimalisatie
Voor het continu optimaliseren van de gebruikerervaring in de webshop (en de omzet) zet Primera onze conversie-optimalisatiespecialisten en webshop bouw in. Door continue data-analyse werden er steeds nieuwe drempels ontdekt en oplossingen getest. Zo bleek uit webstatistieken dat elk jaar het aantal smartphonebezoekers met 50 procent stijgt, dat inmiddels meer dan de helft van de bezoekers afkomstig zijn van dit apparaat en dat het transactiepercentage op de smartphone inmiddels 43 procent is. “ISM eCompany toonde een negatieve correlatie tussen laadtijden en conversie in de mobiele webshop aan. Ze toonden vervolgens een concreet stappenplan om deze omzetlek te verhelpen. Daar konden we echt mee aan de slag.”

Lees ook het artikel over onze aanpak van laadtijdoptimalisatie bij Primera op Think With Google.

Resultaten

  • 52% Meer omzet uit SEO
  • 4% Conversieverhoging door laadtijdoptimalisatie
  • 32% Meer organisch bezoek

Uw e-commercedoelstellingen overtreffen?

Neem contact met ons op

Vergelijkbare cases

Magento webshop met balans tussen branding en conversie
Omnichannel e-Commerce platform

X
Contact
Direct e-commerce advies?
<
Contact
Direct e-commerce advies?