Fred de la Bretoniere

Contrast is key: A/B-test in Google Shopping voor Fred de la Bretoniere

SEA | Google Shopping Images

Hoe we meer verkeer realiseerden voor Fred de la Bretoniere door het wijzigen van productafbeeldingen in Google Shopping Images.

Fred1

Over Fred
de la Bretoniere

Fred de la Bretoniere opende in 1970 zijn eerste schoenenwinkel en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de modewereld, met 5 eigen winkels en een webshop en ruim 150 verkooppunten. Fred de la Bretoniere ontwerpt zowel dames- als herencollecties schoenen, tassen en kleinlederwaren. 

De uitdaging
Productafbeeldingen

In de fashionbranche zijn productafbeeldingen binnen Google Shopping erg vergelijkbaar. Adverteerders gebruiken veelal hetzelfde type afbeelding als hoofdafbeelding voor hun advertenties. Dit zijn afbeeldingen waarop het product zonder context en dus met een witte egale achtergrond is afgebeeld. Wij constateerden dezelfde inzet van afbeeldingen binnen Google Shopping voor onze klant Fred de la Bretoniere. Is het dan niet veel effectiever om te kiezen voor afbeeldingen die afwijken van de concurrent?

Fred10.1.1
Fred10.1.1

De uitdaging
Productafbeeldingen

In de fashionbranche zijn productafbeeldingen binnen Google Shopping erg vergelijkbaar. Adverteerders gebruiken veelal hetzelfde type afbeelding als hoofdafbeelding voor hun advertenties. Dit zijn afbeeldingen waarop het product zonder context en dus met een witte egale achtergrond is afgebeeld. Wij constateerden dezelfde inzet van afbeeldingen binnen Google Shopping voor onze klant Fred de la Bretoniere. Is het dan niet veel effectiever om te kiezen voor afbeeldingen die afwijken van de concurrent?

Dankzij ISM hebben wij het effect van onderscheidende productafbeelding op een betrouwbare manier kunnen testen, met meer website bezoekers via Google Shopping tot gevolg.

Fred de la Bretoniere
Iris van der Heijden Online & marketplace specialist bij Fred de la Bretoniere
Fred_1-1

Onze aanpak
A/B-testen

We voerden een A/B-test uit, waarin we de hoofdafbeeldingen van de producten hadden gewijzigd naar afwijkende afbeeldingen ten opzichte van de concurrentie. Hiervoor gebruikten we afbeeldingen waarbij de producten zijn afgebeeld tegen een sfeervolle achtergrond (testconditie) in plaats van tegen een egale achtergrond (controle conditie). Om te kunnen testen, moesten we de twee belangrijkste uitdagingen oplossen, we creëerden binnen de Google productfeed een controle- en testconditie, die we om beurten gelijkmatig vertoonden. Met behulp van de feedmanagementtool Channable, waarin wij slimme regels kunnen bouwen, hebben wij deze uitdagingen opgelost.

Onze aanpak
A/B-testen

We voerden een A/B-test uit, waarin we de hoofdafbeeldingen van de producten hadden gewijzigd naar afwijkende afbeeldingen ten opzichte van de concurrentie. Hiervoor gebruikten we afbeeldingen waarbij de producten zijn afgebeeld tegen een sfeervolle achtergrond (testconditie) in plaats van tegen een egale achtergrond (controle conditie). Om te kunnen testen, moesten we de twee belangrijkste uitdagingen oplossen, we creëerden binnen de Google productfeed een controle- en testconditie, die we om beurten gelijkmatig vertoonden. Met behulp van de feedmanagementtool Channable, waarin wij slimme regels kunnen bouwen, hebben wij deze uitdagingen opgelost.

Resultaat
Hoog doorklikratio

Uit de A/B-test bleek dat het doorklikratio voor de testgroep 10.7% hoger was dan voor de controlegroep. Producten afgebeeld tegen een sfeervolle achtergrond hebben een hoger doorklikratio dan producten tegen een egale achtergrond. Dit resultaat is zonder extra kosteninvestering gerealiseerd.

10.7%

Hoger doorklikratio

Bekijk ons werk

  • Primera-snippet

    Hoe we Primera helpen bij het verkrijgen van een hogere digitale omzet

    SEO | SEA | Conversie-optimalisatie

    52 procent meer omzet uit SEO en continue conversie-optimalisatie

    Lees meer
  • condoom-anoniem-snippet

    Condoom Anoniem behaalt meer marktaandeel in een stabiele markt

    SEO | SEA | Conversie-optimalisatie

    Meer omzet door effectieve online marketing

    Lees meer
  • Smit-mode-snippet

    SEO, Google Ads en conversie-optimalisatie voor Smit Mode

    SEO | SEA | Conversie-optimalisatie

    Omzetverhoging door online marketing

    Lees meer