Hoe we meer verkeer realiseerden voor Fred de la Bretoniere door het wijzigen van productafbeeldingen in Google Shopping Images.
Fred de la Bretoniere opende in 1970 zijn eerste schoenenwinkel en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de modewereld, met 5 eigen winkels en een webshop en ruim 150 verkooppunten. Fred de la Bretoniere ontwerpt zowel dames- als herencollecties schoenen, tassen en kleinlederwaren.
In de fashionbranche zijn productafbeeldingen binnen Google Shopping erg vergelijkbaar. Adverteerders gebruiken veelal hetzelfde type afbeelding als hoofdafbeelding voor hun advertenties. Dit zijn afbeeldingen waarop het product zonder context en dus met een witte egale achtergrond is afgebeeld. Wij constateerden dezelfde inzet van afbeeldingen binnen Google Shopping voor onze klant Fred de la Bretoniere. Is het dan niet veel effectiever om te kiezen voor afbeeldingen die afwijken van de concurrent?
In de fashionbranche zijn productafbeeldingen binnen Google Shopping erg vergelijkbaar. Adverteerders gebruiken veelal hetzelfde type afbeelding als hoofdafbeelding voor hun advertenties. Dit zijn afbeeldingen waarop het product zonder context en dus met een witte egale achtergrond is afgebeeld. Wij constateerden dezelfde inzet van afbeeldingen binnen Google Shopping voor onze klant Fred de la Bretoniere. Is het dan niet veel effectiever om te kiezen voor afbeeldingen die afwijken van de concurrent?
Dankzij ISM hebben wij het effect van onderscheidende productafbeelding op een betrouwbare manier kunnen testen, met meer website bezoekers via Google Shopping tot gevolg.
We voerden een A/B-test uit, waarin we de hoofdafbeeldingen van de producten hadden gewijzigd naar afwijkende afbeeldingen ten opzichte van de concurrentie. Hiervoor gebruikten we afbeeldingen waarbij de producten zijn afgebeeld tegen een sfeervolle achtergrond (testconditie) in plaats van tegen een egale achtergrond (controle conditie). Om te kunnen testen, moesten we de twee belangrijkste uitdagingen oplossen, we creëerden binnen de Google productfeed een controle- en testconditie, die we om beurten gelijkmatig vertoonden. Met behulp van de feedmanagementtool Channable, waarin wij slimme regels kunnen bouwen, hebben wij deze uitdagingen opgelost.
We voerden een A/B-test uit, waarin we de hoofdafbeeldingen van de producten hadden gewijzigd naar afwijkende afbeeldingen ten opzichte van de concurrentie. Hiervoor gebruikten we afbeeldingen waarbij de producten zijn afgebeeld tegen een sfeervolle achtergrond (testconditie) in plaats van tegen een egale achtergrond (controle conditie). Om te kunnen testen, moesten we de twee belangrijkste uitdagingen oplossen, we creëerden binnen de Google productfeed een controle- en testconditie, die we om beurten gelijkmatig vertoonden. Met behulp van de feedmanagementtool Channable, waarin wij slimme regels kunnen bouwen, hebben wij deze uitdagingen opgelost.
Uit de A/B-test bleek dat het doorklikratio voor de testgroep 10.7% hoger was dan voor de controlegroep. Producten afgebeeld tegen een sfeervolle achtergrond hebben een hoger doorklikratio dan producten tegen een egale achtergrond. Dit resultaat is zonder extra kosteninvestering gerealiseerd.
Hoger doorklikratio
SEO | SEA | Conversie-optimalisatie
52 procent meer omzet uit SEO en continue conversie-optimalisatie
SEO | SEA | Conversie-optimalisatie
Meer omzet door effectieve online marketing
SEO | SEA | Conversie-optimalisatie
Omzetverhoging door online marketing