Strauss Coffee – online strategie

Een traditionele FMCG-organisatie die start met wereldwijde B2C e-commerce

Samenvatting

Hoe gaat u als merk om met het veranderende consumentengedrag? Hoe vergroot u de invloed binnen de keten? Strauss Coffee, onderdeel van een traditionele FMCG-organisatie, wilde met een nieuw merk direct aan consumenten wereldwijd verkopen. Dus zonder tussenstap. Wij hielpen Strauss, van strategie tot en met realisatie van een internationaal e-commerceplatform op Magento 2.

Over Strauss Coffee

Strauss Coffee behoort tot de Strauss Group, een internationale FMCG-organisatie. Strauss Group is actief in 20 landen met meer dan 50 merken en 14.000 werknemers. In het thuisland Israël is Strauss Group het tweede grootste bedrijf in de voedingswarenindustrie.

Strauss Coffee voert 14 koffiemerken en is een van de snelst groeiende koffiebedrijven in de wereld. De koffiemerken hebben een leidende positie in Israël en Brazilië en een sterke aanwezigheid in Polen, Roemenië, Servië, Rusland en Oekraïne.

Uitdaging

Direct aan consumenten verkopen brengt andere uitdagingen met zich mee dan het verkopen aan bedrijven. Het vergt een andere denkwijze. Strauss Coffee wilde graag efficiëntie en beheersbaarheid te behouden en niet voor 14 koffiemerken, actief in diverse landen, een aparte webshop laten ontwikkelen. Het merk wil een internationaal platform waar elk lokaal team hun producten snel en budgetvriendelijk op kan aansluiten en kan starten met hun e-commerce-activiteiten.

Oplossing

Een hoge mate van betrokkenheid van verschillende lagen bij Strauss Coffee was essentieel voor de succesvolle ontwikkeling van een nieuw merk. Daarom begonnen we met een strategisch traject waaraan het management en het nieuwe e-commerceteam van Strauss Coffee deelnamen.

Via diverse workshops op het gebied van strategie, doelgroep, branding, data driven marketing, organisatie en infrastructuur genereerden we de benodigde informatie voor het ontwikkelen van een uitgebreid strategisch plan voor een nieuwe koffiemerk: BeanZ.

De volgende stap was het vormgeven van de strategie, concept en design. In tegenstelling tot de traditionele merken heeft dit nieuwe koffiemerk een totale digital first aanpak.

We ontwikkelden een internationaal e-commerceplatform waarbij lokale teams van Strauss Coffee hun online omgeving met producten en merken op aansluiten. Hierdoor kan Strauss Coffee slim inspelen op lokale behoeften en tegelijkertijd efficiënt het e-commerceplatform beheren.

Resultaat

Het resultaat is het koffiemerk BeanZ. Iedereen is anders. Daarom biedt BeanZ verschillende koffiesmaken en -apparaten aan voor de verschillende momenten dat de doelgroep koffie wil drinken. Of ze nou op kantoor zijn, thuis of met vrienden: er is een smaak voor iedereen op elk moment.

Voor BeanZ ontwikkelden we buyer persona’s en customer journeys. Daardoor is de doelgroep helder beschreven: digital natives waarbij de online community, gemak en loyaliteit centraal staan.

In de webshop en in de app kunnen consumenten koffiecapsules en -apparaten kopen. Klanten kunnen eenvoudig nieuwe capsules bestellen door het afsluiten van een maandabonnement en de one-click-buy mogelijkheid in de app. Oftewel, vaste klanten kunnen via één knop nieuwe producten kopen. De koffieapparaten zijn ook verkrijgbaar via de bestaande retailkanalen van Strauss Coffee.

BeanZ is het eerste merk dat Strauss Coffee aansluit op het internationale e-commerceplatform. Op ons advies heeft Strauss Coffee voor het operationaliseren van de e-commerce activiteiten in alle landen een internationaal e-commerceteam en lokaal uitvoerende e-commerceteams opgezet.

Magento 2 platform
 

Magento logo

Het internationale team beheert het internationale e-commerceplatform dat we hebben gebouwd op Magento 2. Dit platform vormt de basis. De lokale e-commerceteams sluiten hun merk, producten en content in de voertaal van het betreffende land hierop aan. 

Om het internationale platform beheersbaar te houden en toch aansluiting te blijven vinden met de eisen en wensen van de lokale e-commerceteams is een productowner bij ons en Strauss Coffee (internationaal) essentieel. Samen met een aantal andere specialisten zijn zij en het product development team verantwoordelijk voor de stabiliteit en doorontwikkeling van het internationale platform.

 

Blijven groeien
Het stopt niet hier. We breiden het internationale platform uit met meer functies en mogelijkheden. Daarom blijven we structureel op strategisch niveau in gesprek om de strategie en roadmap bij te sturen op learnings, nieuwe trends en ontwikkelingen.

 

“ISM eCompany is een professionele e-commerce partner, van strategie tot uitvoering. Dankzij de efficiënte en hands-on werkwijze leverden ze een app, een internationaal Magento 2 e-commerceplatform en een nieuw digitaal georiënteerd merk op volgens planning."

We kunnen tevreden terugkijken op wat we tot nu toe bereikt hebben en kijken enthousiast uit naar wat nog komen gaat. We moeten nog steeds dingen verbeteren. We zijn actief in de online business, dus we proberen dingen uit, leren ervan en blijven optimaliseren.”

Alon Raz, Vice President e-commerce bij Strauss Coffee

Uw e-commercedoelstellingen overtreffen?

Neem contact met ons op

Vergelijkbare cases

Roadmap voor omnichannel klantbeleving
Omnichannel e-Commerce platform

X
Contact
Direct e-commerce advies?
<
Contact
Direct e-commerce advies?