Conversie-optimalisatie

Hogere conversie voor Voetbalshop.nl

Over Voetbalshop.nl

Voetbalshop.nl is onderdeel van de Badge Groep, die al meer dan 30 jaar actief is in de sport- en entertainmentmerchandise. De webshop werd 15 jaar geleden opgericht met het doel om de nieuwste producten voor de scherpste prijs online aan te bieden. Fans, voetballers, keepers, trainers en scheidsrechters kunnen op de webshop terecht voor officiële wedstrijdkleding, teamkleding en fanproducten.

 

Uitdaging

Uit zowel ‘on site’-reviews als reviews van Trustpilot en KiYoh kwam naar voren dat de optie om achteraf te betalen zeer gewaardeerd werd onder klanten. Dit gaf ons aanleiding om een testcase te ontwikkelen en zo te testen of een vroege vermelding van deze betaaloptie goed uitpakt voor de mobiele conversie. In de oorspronkelijke situatie werd de mogelijkheid om achteraf te betalen pas zichtbaar bij het kiezen van een betaalmethode.

 

Conversie Voetbalshop.nl

 

Oplossing

De insteek van de testcase werd gevormd door twee psychologische uitgangspunten, namelijk het “Doubt Limitation-principe” en het “Von Restorff-effect”. Het “Doubt Limitation-principe” houdt in dat er twijfels worden weggenomen die de kans op conversie verlagen. Het “Von Restorff-effect” gaat uit van een voorkeur voor afwijkende- boven niet-afwijkende items. Voor deze testcase werden beide uitgangspunten tegelijkertijd toegepast, in de vorm van microcopy onderaan de ‘volgende’-knop. Deze microcopy attendeert de bezoeker erop dat deze achteraf kan betalen.

Het wachten op het terug ontvangen van geld na een retour kan namelijk voor wat onzekerheden zorgen. De microcopy haalt de twijfel hierover weg door te wijzen op de mogelijkheid om achteraf te betalen. 

 

Resultaat

De A/B-test leidde tot een mooie ontdekking; het toevoegen van de tekst “Achteraf betalen mogelijk” onder de CTA-button leidde tot een 4% hogere conversieratio dan de originele variant (met een significantieniveau van 93,4%). De analyse toonde eveneens aan dat bezoekers bij het zien van deze USP vaker op de “Volgende”-knop drukten én dat ze hun bestellingen vaker afrondden.

 

Vervolg

Naar aanleiding van dit mooie resultaat heeft Voetbalshop.nl deze aanpassing inmiddels doorgevoerd. Ook staat er een nieuwe A/B-test in de planning om te ontdekken of deze learning ook werkt bij desktop-gebruikers.

 

Uw e-commercedoelstellingen overtreffen?

Neem contact met ons op


X
Contact
Direct e-commerce advies?
<
Contact
Direct e-commerce advies?