PIM: Product Information Management

PIM betekent Product Information Management, dus de organisatorische afhandeling van alle productinformatie. Onze valantic-crew weet het: in deze tijd van digitalisering is productdata veel meer dan alleen een middel om een doel te bereiken. Het is de basis voor succesvolle implementatie van digitaliseringsstrategieën. Dus waarom zou je een PIM gebruiken? PIM maakt het mogelijk om de perfecte productdataset te maken - de zogenaamde golden record!

Collega's vergaderen met hologram in het midden

Productdatabeheer van professionals Wat kan een PIM-systeem precies?

Hoewel we in de context van PIM werken, is het belangrijk om te begrijpen dat de focus altijd op het product ligt. Het PIM-systeem definieert de Single Source of Truth voor de productgegevens. Maar wat kan een PIM-systeem precies en hoe helpt het bij het implementeren van een succesvolle omnichannel-strategie? Samengevat:

  • Weergeven en modelleren van meerdere, complexe, medianeutrale en hiërarchische datamodellen
  • In kaart brengen van verschillende classificatiemodellen (zoals ECLASS, ETIM, ...)
  • Media Asset Management – Beheer van mediagegevens
  • Verhoging van de gegevenskwaliteit met data quality tools
  • Centraal beheer en controle van de uitgangskanalen
  • Leveren van productgegevens voor hergebruik en integratie met andere media.
  • Organisatie van vertaalmanagement
  • Consistent onderhoud en gebruik van bedrijfsterminologie
  • Meertalige en geautomatiseerde creatie van offline publicaties
  • Modellering en implementatie van digitale workflows
  • Onboarding van leveranciersgegevens en andere externe productgegevensbronnen
  • Portals om alle productinformatie te delen

Voor bedrijven en gebruikers Voordelen en nut van een PIM-systeem

Dit zouden de gebruikelijke voordelen zoals kostenbesparing of omzetverhoging kunnen zijn. Dit is alleen slechts het gevolg van de daadwerkelijke voordelen van een PIM-systeem. De softwareoplossing betekent flexibiliteit in alle opzichten. Veel bedrijven staan immers voor de uitdaging om naar behoefte en op ad hoc basis verschillende outputkanalen in te zetten.

Je herkent het waarschijnlijk ook: de klant heeft op korte termijn je productgegevens in een bepaald formaat nodig. Of je moet ineens een gepersonaliseerde flyer voor een klant maken. Hier begint meestal de moeizame zoektocht naar de gewenste productinformatie en in sommige gevallen een avontuurlijke conversie naar het juiste formaat. PIM maakt efficiënt werken mogelijk – en valantic ondersteunt je door PIM te leveren. De voordelen:

  • snel bedrijfsbreed zoeken naar productinformatie
  • duurzaam en efficiënt ontwerp van communicatieprocessen voor productgegevens 
  • kortere time-to-market factor
  • Vermindering van productretouren door geoptimaliseerde productervaring
  • Implementatie van multi- of omnichannel strategieën
  • Verbeteren van de customer experience
  • Onafhankelijkheid van key-users

valantic heeft de vooruitziende blik PIM vanuit helicopterview

Wie processen voor productgegevens intensief analyseert en in beeld brengt, weet dat PIM nooit als apart systeem bekeken kan worden. Er zijn talloze taken die betrekking hebben op de productgegevens en de bijbehorende processen. Daarom is het zo belangrijk om vooruitziend om te gaan met PIM, als het ware vanuit een helicopterview. Dit zorgt ervoor, dat

  1. alle systemen op elkaar zijn afgestemd in de communicatie,
  2. processen duurzaam en over applicaties heen georganiseerd zijn en dat:
  3. de Single Source of Truth duidelijk gedefinieerd is.

Bij valantic begrijpen we hoe productinformatie van topkwaliteit wordt gecreëerd – en wat voor effect het heeft. 

Meer weten?

Contactaanvraag