Fashion banner-min

E-commercebenchmark

Mode

Laatste update: Q2 2023

Voorwoord

Regelmatig spreek ik e-commercemanagers en CEO’s die nog steeds dagelijks complexe beslissingen maken op basis van gevoel. Uiteraard kan een gevoel een organisatie de juiste richting opsturen, maar met data als fundament minimaliseert een organisatie risico’s. Zo maken data inzichtelijk waar omzetlekken zijn, welke investeringen een hogere prioriteit hebben en leren organisaties door data klantgedrag beter kennen zodat ze hierop beter kunnen inspelen.

Kwalitatieve en passende benchmarks kunnen onderdeel uitmaken van een datagedreven besluitvormingsproces. Deze benchmark geeft inzicht aan Nederlandse middelgrote en grote modewebwinkels. Als jouw webwinkel behoort tot deze categorie, vergelijk dan de prestaties van jouw modewebwinkel met deze benchmark en vertaal ze naar actiepunten.

Update Q2 2023: dit is de laatste e-commerce benchmark met UA data. Vanwege de overgang naar GA4 werken we momenteel aan een nieuwe versie met GA4 data.

Met vriendelijke groet,

Jurjen rond
Jurjen Jongejan
Director of Innovation
valantic

Benchmarkrapport

1
Webwinkelbezoeken

Webwinkelbezoeken naar verhouding Q2 2022 – 2023

We zien geen grote veranderingen in totaal aantal webwinkelbezoeken als we het tweede kwartaal van dit jaar vergelijken met dat van vorig jaar. We zijn dus niet veel meer of minder bezoekers die online gaan winkelen. Wel zien we een verschuiving in hoe we winkelen, het aandeel desktop bezoekers daalt en smartphone bezoekers stijgt.  

TIP
mouse-pointer
Hover over de diagram voor meer informatie
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
TIP
tap
Tap op de diagram voor meer informatie

Webwinkelbezoeken naar verhouding 2015 – 2023

Het aandeel smartphone bezoekers is al lange tijd aan het stijgen, ten koste van het aantal desktop bezoekers. Hierdoor ligt het aandeel smartphone webwinkelbezoekers nu voor het eerst boven de 80% 

TIP
tap
Tap op de grafiek voor meer informatie
TIP
mouse-pointer
Hover over de grafiek voor meer informatie
2
Conversiepercentage per apparaat

Conversiepercentage per apparaat Q2 2022 – 2023

Net als in het eerste kwartaal van 2023 blijft ook in Q2 het conversiepercentage op smartphone achter deze ligt 11% lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat door de algemene stijgende kosten bezoekers op hun uitgaves letten. Ze zoeken en vergelijken meer voordat ze een aankoop doen.

TIP
mouse-pointer
Hover over de diagram voor meer informatie
overall
Overall
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
overall
Overall
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
TIP
tap
Tap op de diagram voor meer informatie

Conversiepercentage per apparaat 2015 – 2023

De daling in conversiepercentage die vorig jaar is ingezet lijkt dus door te zetten in 2023. De daling is zowel op smartphone als desktop terug te zien.

TIP
tap
Tap op de grafiek voor meer informatie
TIP
mouse-pointer
Hover over de grafiek voor meer informatie
3
Transacties

Transacties naar verhouding Q2 2022 – 2023

In vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar is het totaal aantal transacties gedaald. Wel zullen we later in deze benchmark nog zien dat de gemiddelde orderwaarde gestegen is. Het lijkt erop dat minder losse aankopen gedaan worden maar de aankopen die gedaan worden groter en of duurder zijn.

TIP
mouse-pointer
Hover over de diagram voor meer informatie
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
TIP
tap
Tap op de diagram voor meer informatie

Transacties naar verhouding 2015 – 2023

Zoals we eerder zagen in het onderdeel ‘webwinkelbezoeken naar verhouding’ bezoeken meer bezoekers webwinkels vanaf hun smartphone, dit zien we ook terug in het aandeel transacties. 80% van de smartphone winkelbezoekers zijn verantwoordelijk voor 75% van de transacties.

TIP
tap
Tap op de grafiek voor meer informatie
TIP
mouse-pointer
Hover over de grafiek voor meer informatie
4
Bezoek naar winkelmand

Conversiepercentage bezoek naar winkelmand Q2 2022 – 2023

Dat bezoekers zich meer aan het oriënteren zijn online zien we ook terug in het percentage bezoekers wat de winkelmand bereikt. Dit is in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar met meer dan 20% afgenomen. De daling zien we in zowel desktop als smartphone verkeer. Dit geeft weer aan dat het vergelijken van fashionproducten nog belangrijker is geworden en dat online fashion website steeds vaker wordt gebruikt ter inspiratie. Mogelijk ook alvorens bezoekers naar de winkel gaan.

TIP
mouse-pointer
Hover over de diagram voor meer informatie
overall
Overall
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
overall
Overall
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
TIP
tap
Tap op de diagram voor meer informatie

Conversiepercentage bezoek naar winkelmand 2015 – 2023

Waar in 2022 het percentage bezoekers wat de winkelmand bereikte gemiddeld 5.5% was, zitten we dit jaar tot nu toe op 4.4% De laatste keer dat dit percentage zo laag lag was in 2015. Het effect wat we hier zien is, zoals eerder genoemd, mogelijk een gevolg van een terugkomende groep bezoekers die zich online oriënteren en meer webshops vergelijken dan voorheen.

TIP
tap
Tap op de grafiek voor meer informatie
TIP
mouse-pointer
Hover over de grafiek voor meer informatie
5
Uitval in bestelproces

Uitvalpercentage in het bestelproces Q2 2022 – 2023

We zien geen grote verschillen in het aantal bezoekers wat het bestelproces verlaat. Deze blijft stabiel rond de 60% in totaal. Als we dit opsplitsen per apparaat categorie zien we dat het uitvalspercentage voor smartphone wat hoger ligt (63.5%) dan voor desktop (54.5%). Het bestel proces wordt nog steeds vaak makkelijker en prettiger ervaren op desktop dan smartphone.

TIP
mouse-pointer
Hover over de diagram voor meer informatie
overall
Overall
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
overall
Overall
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
TIP
tap
Tap op de diagram voor meer informatie

Uitvalpercentage in het bestelproces 2015 - 2023

Ook in vergelijking met vorig jaar blijft tot nu toe het uitvalspercentage in het bestelproces stabiel, terwijl er in 2021 nog een stijging te zien was. Dit lijkt de eerdere aanname te steunen waar bezoekers online meer zekerheid nodig hebben. Ze zoeken en vergelijken meer maar als een beslissing genomen is wordt het bestelproces sneller afgerond.

TIP
tap
Tap op de grafiek voor meer informatie
TIP
mouse-pointer
Hover over de grafiek voor meer informatie
6
Orderwaarde

Orderwaarde Q2 2022 - 2023

Opvallend zien we dat de gemiddelde orderwaarde dit kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar stijgt met meer dan 14%. Dit zien we zowel voor desktop als smartphone devices. Bezoekers lijken meer en/of duurdere producten online te bestellen, een andere mogelijke verklaring is dat door de hoge inflatie producten duurder zijn geworden wat we terugzien in de orderwaarde. Beide verklaringen kunnen bijdragen aan het feit dat we een dalend conversiepercentage zien.

TIP
mouse-pointer
Hover over de diagram voor meer informatie
overall
Overall
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
overall
Overall
smartphone
Smartphone
desktop
Desktop
tablet
Tablet
TIP
tap
Tap op de diagram voor meer informatie

Orderwaarde 2015 - 2023

De gemiddelde orderwaarde fluctueert door het jaar heen. Als we kijken naar heel 2022 dan was deze 117,- De eerste twee kwartalen van dit jaar gaan hier overheen met een gemiddelde orderwaarde van 128,-. De orderwaarde ligt hoger op desktop gemiddeld 10% hoger dan smartphone.

TIP
tap
Tap op de grafiek voor meer informatie
TIP
mouse-pointer
Hover over de grafiek voor meer informatie

Onderzoeksmethode

De sample, voortkomend uit Google Analytics-data, bestaat deze editie van de benchmark uit 19 Nederlandse modewebwinkels uit het midden- en hoge segment. De data is verzameld van 1 januari 2015 tot en 30 juni 2023. In zijn totaliteit bestaat de dataset uit 754067870 sessies en 16239216 transacties. Het onderzoek is op basis van de samples gemaakt en samengesteld.

Vragen of feedback?

Contact opnemen
Julia ronde foto
Julia van Meel
Marketing Manager
valantic NL